26. května 2014

Dějiny filosofie: anketa

Medievista Lee Faber na svém skotistickém blogu The Smithy upozorňuje na zajímavou anketu, která proběhla mezi čtenáři blogu Leiter Reports. Otázky byla prostá: jaký je váš názor na dějiny filosofie?

Jelikož mě tato anketa zaujala, rozhodl jsem se uveřejnit podobnou, abych lépe poznal postoje lidí, kteří čtou tento blog. Otázka zůstává takřka identická; jedná se mi o to, jaký je podle vás vztah mezi dějinami filosofie a filosofií. Možnosti jsou od hegeliánské identifikace těchto dvou disciplín až po vykázání historiků z kateder filosofie.

3 komentáře:

  1. Váhal jsem mezi druhou a třetí odpovědí, nakonec vyhrála trojka.

    OdpovědětVymazat
  2. Neumím se ztotožnit ani s jednou odpovědí. Dějiny filosofie nejsou filosofií (1), ovšem jsou pro filosofii navýsost relevantní nikoliv jako dějiny, ani pouze nakolik "přispívají do současných diskusí", ale jako zásobárna pojmů, myšlenek, argumentů atd. relevantních pro řešení nadčasových filosofických otázek (bez ohledu na to, zda jsou nebo nejsou diskutovány v současnosti).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To zní jako dobrá a (pro mě) plausibilní odpověď.

      Anketu jsem víceméně převzal (včetně odpovědí) z odkazovaného blogu; sám jsem váhal, jakou odpověď zvolit. Nakonec jsem – pokud si pamatuji – vybral druhou možnost. Na třetí možnosti mi vadí to, čemu Garber říká "tyranie přítomnosti", tedy představa, že filosoficky důležité jsou pouze ty otázky, které se řeší v současné době. Provozování dějin filosofie chápu také jako možnost sebe-reflexe současné filosofie.

      Plánuji časem napsat něco k tomuto tématu sem na blog.

      Vymazat