Když se díváme z okna jedoucího vlaku, někdy
se nám může zdát, jako by se stromy kolem trati pohybovaly. Máváme-li ve tmě
zapálenou prskavkou, můžeme ve vzduchu vytvářet roztodivné ohnivé tvary,
které vzápětí zanikají. Pokud se podíváme do zrcadla, vidíme velice zřetelně
svou tvář a okolní věci – ovšem na místě, kde určitě nejsou. Díváme-li se do
dálky a soustředíme se na nějaký nezřetelný předmět, velice jasně pociťujeme,
že musíme „napínat“ zrak a vynaložit určité úsilí, abychom tento předmět neztratili
ze zřetele.
Podobné každodenní zkušenosti jsou někdy filosofy předkládány v rámci obhajoby teze, že naše smysly hrají při vnímání v nějakém ohledu aktivní roli. Poslední tři roky jsem docela podrobně zkoumal, jakou podobu měly obhajoby takové teze ve středověké filosofii. Výsledkem je třísetstránková disertační práce s poněkud prozaickým názvem Smyslové vnímání a aktivita smyslů podle Petra Oliviho a Petra Auriola, která je v těchto dnech těsně před odevzdáním. V práci zkoumám dva konkrétní středověké výklady smyslového vnímání založeného na tezi o aktivitě smyslů – výklad Petra Oliviho založený na tezi, že vnímání vždy předchází zaměření pozornosti, a výklad Petra Auriola založený na tezi, že při vnímání smyslová mohutnost vytváří percepční obsah. Oba výklady se pokouším zrekonstruovat jako dvě teorie, které jsou plausibilní v rámci určité intelektuální tradice, a sledovat, nakolik ustojí kritiku vedenou ze strany jejich současníků.
Podobné každodenní zkušenosti jsou někdy filosofy předkládány v rámci obhajoby teze, že naše smysly hrají při vnímání v nějakém ohledu aktivní roli. Poslední tři roky jsem docela podrobně zkoumal, jakou podobu měly obhajoby takové teze ve středověké filosofii. Výsledkem je třísetstránková disertační práce s poněkud prozaickým názvem Smyslové vnímání a aktivita smyslů podle Petra Oliviho a Petra Auriola, která je v těchto dnech těsně před odevzdáním. V práci zkoumám dva konkrétní středověké výklady smyslového vnímání založeného na tezi o aktivitě smyslů – výklad Petra Oliviho založený na tezi, že vnímání vždy předchází zaměření pozornosti, a výklad Petra Auriola založený na tezi, že při vnímání smyslová mohutnost vytváří percepční obsah. Oba výklady se pokouším zrekonstruovat jako dvě teorie, které jsou plausibilní v rámci určité intelektuální tradice, a sledovat, nakolik ustojí kritiku vedenou ze strany jejich současníků.
Pokud by někoho zajímalo, jakými způsoby a k čemu v disertaci docházím, může si přečíst autoreferát či anglické summary.
Zde lze rabelaisovsky zmínit, že na přetřes přijdou
- myšlenkový experiment "člověka před stvořením",
- problém mentální kauzality a středověká varianta okazionalismu,
- údajný pátý typ příčiny (vedle tradičních čtyř aristotelských příčin), který je však spíše kontrafaktuální závislostí,
- aristotelské pojetí intencionality a skotistická "revoluce" v této problematice,
- pojem objektivního bytí, co přináší do problematiky struktury kognitivního aktu a co ním provádí Auriol,
- několik návodů, jak kritizovat Tomáše Akvinského,
- otázka, proč není naše zrakové pole rozpadlé do miliónů barevných teček,
- údajná nemorálnost optiky,
- proč je vidění přes zrcadla a skrze čočky tak zvláštní,
- jakou roli má při vnímání vůle a proč se našim smyslům vnější předměty doslova vnucují,
- co vidíme, když vidíme zdánlivé duhové barvy na krku holubice, obrazy v zrcadle, nebo to, že tyč ponořená do vody je zlomená,
- 184 výskytů slova "tradice" a "tradiční" a drobná úvaha o tom, jakou roli tento pojem může mít v historiografii středověké filosofie,
- otázka, proč je naše vědomí selektivní, zda důraz na aktivitu smyslů při vnímání vede k reprezentacionalismu či co udělá s tradičním aristotelským pojmem poznání;
- ovšem také františkánský systém vzdělávání,
- arabská a řecká pojednání o optice, která od 12. století zaplavují latinský Západ,
- ostré výpady vůči Aristotelovi či naopak jeho tvořivé rozvíjení,
- jak kritizovat všechny autority včetně Augustina, ale před komisí se tvářit jakože nic,
- nepozornost středověkých písařů vynechávajících dlouhé části vět, která vyplave na povrch při kolaci rukopisů v rámci přípravy edice připojené k disertaci;
- a samozřejmě dějiny pojmů jako jsou kauzalita, intencionalita, duše, smysl, spirituální, pozornost, vědomí atp.
Bohužel nezbylo místo na:
- ontologii barev,
- systematičtější rozbor středověkých teorií vědomí a vývoj pojmu mysl,
- podrobnější dějiny pojmu intuice,
- tajemnou skupinu optiků, které Albert Veliký nazývá "aspektivisté" (oproti pozdějším perspektivistům jako je Roger Bacon),
- tzv. "činný smysl" latinských averroistů
- a mnoho, mnoho dalšího.
Žádné komentáře:
Okomentovat